Elk ontwikkelingstraject, elke teamtraining of begeleiding heeft zijn eigen dynamiek. Daarbij wordt een combinatie van oefen- en werkmodellen ingezet, die op dat moment het meest effectief is. Vanuit verschillende theoretische en praktische trainingsmodellen kan daarmee worden ingespeeld op specifieke veranderings- en ontwikkelingsvragen in de school.
Werk- en oefenmodellen
Transactionele Analyse
TA richt zich op de autonomie en de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Het centrale uitgangspunt daarbij is ‘ik ben ok, jij bent ok’. Daarbij richt de TA zich op de ontwikkeling van vaardigheden met betrekking tot de communicatie tussen mensen. TA kan snel worden geleerd en toegepast tussen mensen onderling, als ook binnen groepen en teams in de school.
Meer over Transactionele Analyse »NLP
NLP houdt zich bezig met de onbewuste processen die ten grondslag liggen aan communicatie en veranderingsprocessen. Met behulp van NLP worden mensen bewust van onbewuste structuren, die bepalend zijn voor hun gedrag. Niet-functioneel gedrag kan worden aangepast, gewenst (nieuw) gedrag kan worden geleerd en succesvol gedrag kan worden versterkt.
Meer over NLP »Opstellingenwerk
Via de werkwijze van het Opstellingenwerk wordt een soort levende foto, een tableau vivant gecreëerd van een situatie, vraag of probleem. In een organisatieopstelling komen inzichten naar boven over mensen en hun plek binnen de school. Daarbij kunnen ook dynamieken in de organisatie en persoonlijke verstrikkingen zichtbaar worden gemaakt en veranderingen in gang worden gezet.
Meer over Opstellingenwerk »Functional Fluency
Functional Fluency geeft helder inzicht in welke situaties gedrag effectief is en wanneer minder effectief. Het model en de bijbehorende praktische aanpak, vormt een prima basis om de (inter)persoonlijke effectiviteit van onderwijsprofessionals verder te vergroten. Rondom het model is de TIFF-test ontwikkeld, die kan worden gebruikt voor assesments van individuen en teams.
Meer over Functional Fluency »